Klubrepræsentation ved store arrangementer (CHGP 2016)

Du skal være medlem af Jaguar Club of Denmark og logget ind for at se nyhederne.

Stige Ø og Kaffe!

En tirsdag aften i august, hvor det danske sommervejr viste sig fra en acceptabel side mødte i alt 8 Katte - med respektive ejere - op ved Stige Ø udenfor Odense for at høre om historien bag denne ø samt omgivelserne.

StigeP

Jørgen lagde ud med at fortælle lidt om historien bag kanalen ind til Odense Havn samt om, hvor meget/lidt denne kanal stadig bruges i forbindelse med anløb af ”store skibe” til samme. Når man tænker sig, at den første del af kanalen blev bygget så langt tilbage som i 1796-1803 af ca 200 arbejdsmænd og udelukkende ved brug af rå arbejdskraft, så er det et ganske imponerende bygningsværk, som – med yderligere forbedringer gennem årene – holder liv i Odense Havn den dag i dag.

Stige udsigt

Selve Stige Ø blev skabt over en længere årrække ved at være primær losseplads for indbyggerne i Odense kommune, men i 1994 blev man på kommunalt niveau enige med sig selv om, at øen ikke kunne klare mere affald. Indtil da havde man deponeret ca. 6 mill tons affald på øen fra 1967 og fremefter – Nogle steder er fyldehøjden af affald oppe på knap 30 meter…

I perioden 1994-1997 blev der derfor lagt en meters jord udover hele affaldsområdet, for derved at skabe et grønt område i nærheden af Odense.

En lille (gas)eksplosion på øen i forbindelse med udførelsen af dette arbejde skulle dog vise, at området også kunne bruges i anden henseende, da denne eksplosion viste, at en losseplads også afgiver noget, som man kalder ”losseplads/deponigas”.

Stige gas

Man opførte derfor også et udnyttelsesanlæg på området, som stod færdig i 1997. På daværende tidspunkt beregnede man sig frem til at dette anlæg kunne levere varme til mindst 800 husstande i ca. 20 år, og 1. år alene producerede anlægget omkring 14 mill m3 gas hertil.

Således beriget af ”historiens vingesus” kørte vi i samlet trop hen til Hanne og Jørgens hyggelige kolonihavehus tæt ved, hvor Jørgen havde arrangeret rigelig med kaffe samt hjemmebag til alle.

Stige P kanal

Snakken gik deltagerne imellem, mens de hyggelige omgivelser blev behørigt beundret. Unægtelig et dejligt fristed, som Hanne og Jørgen har her. Der var heller ingen tvivl om, at de to gravhunde Agnes og Bodil til fulde nød al den opmærksomhed, som de blev udsat for under dette ophold på deres ”hjemmebane” – Vel og mærke kun i de perioder af aftenen, hvor der ikke lige var andre dyr ude i haven, som afledte deres opmærksomhed…

Stige hus

Samtidig var det også åbenlyst at når Jørgen går i gang med renovering/restaurering af kolonihavehuset – så bliver der ikke gået på kompromis med hverken kvaliteten eller med brugervenligheden af sine projekter/opgaver.

Stor tak til Jørgen for et fint lille og uformelt arrangement, hvor vi alle dels blev en del klogere på historien bag Stige Ø, samt fik lejlighed til lige at diskutere seneste udfordringer med de ”store Katte” med ligesindede.

Tekst: Michael Sandberg
Foto:  Michael Sandberg og Jørgen Findsen

 

En "sommeraften" på Søbredden

Parkering Søbredden

På nær en kassevogn af ubestemmelig herkomst, så er vejen igen fyldt med smukke Jaguarer.


Velkomstdrinken var et skvat sprit i hænderne til alle.
Better safe than sorry.
Smittetrykket på Sjælland har været højere og længere end i resten af Danmark. Derfor spritten og derfor er dette første møde, først nu, efter Coronaen brød løs og forandrede vores måde at omgås hinanden på.
Det var herligt at være sammen med ligesindede igen. Små 40 selskabshungrende medlemmer masede sig ind på den smalle villavej og snart gik snakken igen som før.
Et gennemgående tema hos Marianne & Tom er de fængslende beretninger fra f.eks. farefulde færd i Skotland på små veje med stejle skrænter over sammenbrænding af motor i syd Frankrig i en Jaguar MK V fra 1950. Og den sommer, hvor Tom fortalte om vognbaneskift på en tysk motorvej i regnvejr og med en lille undseelig afviservinge som eneste tegn. Her sad alle på det yderste af havestolen. Gik det mon?



MK VBemærk den lille næsten usynlige streg mellem døren og bagskærmen – det er afviservingen – eller blinklyset. Den vipper kun ud.
Ikke en lampe som blinker. Ikke meget sammenlignet med vores dages nærmest blændende blinklys.

Det gjorde det og i år fik vi mere at vide om dette prægtige køretøj. Tom kan sine ting. Det svirrede med modelbetegnelser, årgange, produktionstal, motorstørrelser og, ikke mindst, hvordan bilen landede i garagen som i øvrigt er mere smagfuld indrettet med tæpper og billeder end mange dagligstuer.

Garage

Hyggeligt ikke? Man får så’n en lyst til at putte sammen med kattene.

SÅ ER DER MAD!
Marianne kender sin Tom. Når Tom får snakket sig varm kan deltaljeringsgraden stige til et imponerende niveau, hvor selv Sir Lyons må blive forpustet.
Med den perfekte timing blev foredraget afbrudt af Mariannes stemme der tydeligt proklamerede at nu var der mad.
Sandwich, frugt, knas og senere kaffe med hjemmebagt kage. Her manglede heller ikke noget.
Selskabet gled med passende værdighed fra garagen mod køkkenets glæder.
Tak til Marianne & Tom for en fantastisk genstart af klublivet.
Tekst og billeder: Inge Lindgren, Jørgen Findsen og Søren Post

Ekstra billeder:

S type
Mia & Jan ankommer standsmæssigt.

 

Tom og bil
Tom fortæller. Alle lytter. Sådan er det bare…

 

Motor

Charlotte & Jens E-type. Born to race. Bemærk de 3 dobbelte Weber karburatorer. Et smukt motorrum i en smukt restaureret Jaguar.

Træf ved Kalø og kaffe med solnedgang i Ebeltoft

Kalø1

 

Hver tirsdag i sommerhalvåret afholdes der træf ved Kalø Slotsruin. I et forsøg på at prøve noget nyt, nu alle er indenfor landets grænser, prøvede Region Midt at lave et arrangement i den sidste tirsdag i juli, selvom det så var i ferieperioden.

Forsøget må siges at have været en succes, idet ikke mindre end 21 biler og over 30 personer fra fem regioner, troppede op på parkeringspladsen sidst på eftermiddagen, hvor sommervejret som sædvanligt vise sig at være lidt forskelligartet.

Mols1

Efter et par hyggelige timer på parkeringspladsen, gik det så i nogenlunde samlet trop mod Ebeltoft, via de små veje på Mols.

Blæst og lejlighedsvise smådryp betød ikke noget, så var humøret stadig højt mens vi ventede et par minutter på, at Brasseriet var klar til at modtage os. Ventetiden var dog det hele værd, og efter kort tid var der dejlig varm kaffe med rabarbertrifli, og snakken gik livligt ved de forskellige borde - hvor vi stadig holdt den påbudte afstand.

Fregatten1

Solnedgangen, gennem de lejlighedsvise sommerskyer, meldte sin ankomst 21.32, og blev behørigt beundret bag de 50 meter høje master på den 160 år gamle fregat, som tårnede sig op udenfor vinduerne.

Tak for et dejligt arrangement.

Tekst: Michael Sandberg

Foto: Bodil Krüger

 Jaguar Club of Denmark · Ryvej 102 · 8464 Galten · CVR 57808268 · Bank: Reg.nr.: 9570 kontonr.: 1464523 · IBAN DK9030000001464523 · SWIFT: DABADKKKTitlebill